Top

Visie op regiomarketing/citymarketing

april 22, 2008 door  

In een publicatie (Comma) op de website van Groep C uit België wordt een visie gegeven op het inzetten van regiomarketing en het belang ervan. Zij vinden het belangrijk dat je focus ligt op op drie partijen en niet alleen inzet op bijv. bezoekers. Er moet een focus zijn op bezoekers, bewoners en bedrijven. (de doelgroepen die volgende literatuur ook terugkomen)

“Inspanningen op toeristisch vlak volstaan niet om een regio voldoende van haar concurrenten te onderscheiden en haar aantrekkingskracht te versterken. Misschien trekt de regio dan wel meer bezoekers aan, maar onvoldoende investeerders en bewoners. De regiomarketing moet daarom ook aandacht besteden aan economische aspecten en de levenskwaliteit van de bewoners.”

Zij willen dit bereiken met een methodiek voor regiomarketing, waarbij vier deelgebieden centraal staan:

  1. accommodatie;
  2. de activiteiten;
  3. het imago;
  4. de beleving.

Zij verwoorden het als volgt:

“Door de juiste accenten te leggen, krijgt de regio een verrassende en vernieuwende positionering. Eenvoudige ingrepen op de accommodatie, de activiteiten, het imago en de beleving kunnen de bestaande perceptie beïnvloeden en de regio aantrekkelijker maken.”

Het accent op beleving mis ik vaak in de regiomarketing van gebieden. Vaak richt de beleving zich op een opsomming van accomodatie en minder op de echte beleving. Laat een bezoeker virtueel zien wat er te beleven is en geef hem een ervaring mee. Meer weten over de focus en het model klik hier.

Bron: website Noelslangen, 22 april 2008

Reacties





Bottom