Top

Gert-jan Hospers: Overheid maakt een potje van marketing #citymarketing

november 28, 2011 door  

Klik hier om direct te bestellen

Steeds meer gemeenten investeren in citymarketing om bezoekers, bewoners en bedrijven te lokken. Vaak werkt dat niet, omdat lokale politici hun plaats als alleskunner en allemansvriend aanprijzen. ‘Marketing is discrimineren en dat lukt de overheid niet.’

In deze tijden van krimp nemen gemeenten massaal hun toevlucht tot marketing. Daarmee hopen ze de lokale economie een impuls te geven. ‘Citymarketing kan een plaats inderdaad veel geld opleveren’, constateert citymarketingexpert Gert-Jan Hospers. ‘Kijk naar Groningen. Dankzij de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’ is het aantal bezoekers de laatste jaren enorm gestegen. Maar dan moet je wel zoals Marketing Groningen heldere keuzes maken, uitgaan van bezoekers en vasthoudend zijn.’  Klik hier om het boek direct te bestellen. 
De verklaring voor het Groninger succes zoekt Hospers in de uitvoering van de citymarketing. ‘Marketing Groningen is een onafhankelijke stichting die van de gemeente Groningen volop de ruimte krijgt. De gemeentebestuurders hanteren het principe van ‘liefdevolle verwaarlozing’: ze zijn betrokken, maar bemoeien zich er niet mee.’ Volgens Hospers gaat het op dit punt meestal mis. Lokale politici zien citymarketing nogal eens als een speeltje om hun politieke agenda te realiseren. Ook zijn ze veel te optimistisch over de waarde van citymarketing voor het aantrekken van inwoners, bedrijven en talent.
Neem Nijmegen: de oudste stad van het land gaat zich nu ook als een dynamische kennisstad met veel groen, (loop)sport en cultuur profileren. Hospers: ‘Veel gemeenten willen alles zijn voor iedereen. Dat werkt dus niet. Plaats citymarketing daarom altijd op afstand van de politiek. Marketing is discriminatie.’

Gert-Jan Hospers is hoogleraar citymarketing aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en docent economische geografie aan de Universiteit Twente. Hij publiceert, geeft lezingen en traint ambtenaren op het gebied van lokale economie, marketing en krimp. In zijn nieuwe boek ‘Er gaat niets boven citymarketing’ beschrijft hij voor professionals het hoe, wat en waarom van citymarketing en gaat hij uitgebreid in op het succes van Groningen.

Klik hier om het boek direct te bestellen.

Reacties





Bottom