Top

Online berichten over Amsterdam ruim 243 miljoen waard

november 28, 2013 door  

top5-pr-waarde-595x731
Amsterdam is koploper van alle steden op het gebied van online berichtgeving. Alle vermeldingen over een periode van twee maanden op websites en social media zijn omgerekend meer dan 243 miljoen euro waard.

Andere steden realiseren een veel lagere PR-waarde, zoals respectievelijk Den Haag (bijna 76 miljoen euro), Utrecht (74 miljoen euro) en Rotterdam (67 miljoen euro). Dit blijkt uit onderzoek van Clipit social media monitoring en Bex*communicatie. Jaarlijks meet Clipit online berichtgeving over de grote steden en maakt daarvan met een partner een analyse; de onderzoeksperiode was dit jaar van 6 september tot en met 6 november. Gemeten zijn de 15 grootste steden van ons land en de overige provinciale hoofdsteden.

Amsterdam grote winnaar
Amsterdam haalt de meeste berichten binnen, met ruim 1,5 miljoen berichten bijna drie maal zo veel als nummer twee Utrecht. De drie provinciesteden Zwolle, Arnhem en Leeuwarden hebben zich genesteld in de top 10 steden met meeste berichten. De steden Maastricht, Amsterdam en Eindhoven zijn online het meest positief in het nieuws; Leeuwarden, Haarlem en Den Haag scoren hoog met negatieve berichten. Meestal zijn het evenementen waarom een stad op websites en social media veel genoemd wordt; negatieve berichtgeving heeft te maken met incidenten.

Meest positieve berichtgeving
Over Maastricht wordt online het meest positief geschreven. De Limburgse hoofdstad blinkt uit in positieve berichtgeving omdat Flikken Maastricht één van de genomineerden was voor de Gouden Televisierring die op 18 oktober is uitgereikt.

Meest negatieve berichtgeving
Incidenten zijn heel bepalend voor negatieve berichtgeving. Zo kent Leeuwarden de meest negatieve berichtgeving, met als duidelijke oorzaak de brand in een appartement in het centrum op 18 oktober.

Kansen voor stadspromotie
Voor bestuurders die hun stad willen promoten, liggen er duidelijk kansen als ze in staat zijn om een doorlopende stroom van evenementen te (laten) organiseren in hun stad.

Sportieve en culturele evenementen dragen bij aan de online aandacht voor een stad. Vervelend is dat incidenten en misdaad wel invloedrijk zijn, maar nauwelijks of niet gestuurd kunnen worden. Des te belangrijker is het om hier een vinger aan de pols te houden en online te monitoren, waarbij de sentimentanalyse goede diensten bewijst. Aperte onjuistheden en onwaarheden kunnen als gerucht een heel eigen leven gaan leiden en de perceptie van een stad negatief beïnvloeden.

Bron: Frankwatching

Reacties

2 Responses to “Online berichten over Amsterdam ruim 243 miljoen waard”

  1. Martin Boisen on december 2nd, 2013 15:35

    Interessant bericht. Is het mogelijk om een direct link naar de onderzoeksrapportage te plaatsen? Ik zou best wel een kritisch blik willen werpen op de valorisatie van de berichtgeving. 243 miljoen euro is een behoorlijk bedrag. Maar wat schuilt zich precies achter de term “PR-waarde” en in hoeverre valt deze waarde te verzilveren?

    Ben benieuwd.

  2. Redactie on december 5th, 2013 12:49





Bottom