Marketing

Een social media strategie opzetten? Hier moet je op letten

Social media wordt allang niet meer alleen gebruikt door particulieren. Ook bedrijven gebruiken sociale media om informatie te verspreiden over hun bedrijf. Zo vind je er bijvoorbeeld de nieuwste producten én eventuele kortingsacties. Het bijhouden van sociale media is vaak een dagtaak voor bedrijven, maar gelukkig zijn er manieren waarop je het proces makkelijker kunt maken. Een social media strategie opzetten zorgt ervoor dat je niets vergeet, én dat je sociale media kanalen een duidelijk visie hebben. Hierdoor weten je volgers precies wat ze aan je hebben, en kun je potentiële klanten sneller aan je binden. Maar hoe begin je aan zo'n social media strategie? In dit artikel lees je precies wat er niet mag ontbreken, en waar je op moet letten bij het maken van een social media strategie.

Bepaal je social media kanalen

Voordat je begint met een social media strategie opzetten, is het belangrijk om te bepalen welke social media kanalen je wilt gaan gebruiken. Het aantal social media platformen is namelijk behoorlijk gestegen in de afgelopen jaren, maar niet alle platformen passen misschien bij jou of bij jouw bedrijf. Neem de tijd om alle social media platformen af te gaan, en te kijken welke het beste bij jou passen. Denk hierbij aan de doelgroep, de content én de doelstelling van je social media. Door van tevoren te bepalen welke platformen je wilt veroveren, kun je veel tijd besparen.

Wat wil je laten zien

Nu je jouw social media platformen hebt gekozen, kun je doorgaan naar de volgende stap. Een social media strategie opzetten is niet gemakkelijk, en daarom is het belangrijk dat je precies weet waarvoor je het doet. Oftewel, wat is je doel en wat wil je laten zien? Sommige bedrijven kiezen ervoor om alleen hun producten te showen op social media, terwijl andere bedrijven juist het proces en 'achter de schermen' beelden laten zien. De keus is volledig aan jou, afhankelijk van je doelgroep én je persoonlijke voorkeuren. Ben je van plan om ook advertenties te plaatsen op social media? Dan is dit het perfecte moment om hier een duidelijk budget voor te stellen.

Reageren op reacties

Een social media strategie opzetten begint natuurlijk altijd met het inplannen van de content. Denk bijvoorbeeld aan de teksten of de foto's die je wilt delen met jouw volgers, maar alleen een foto plaatsen is niet genoeg. Als bedrijf is het belangrijk dat je aanwezig bent op social media, en reageren op reacties is misschien wel het allerbelangrijkste. Via de social media kun je een goede band opbouwen met je klanten, wat kan resulteren in betere reviews online én een hogere omzet.

Laat een antwoord achter